Miért nehezíti meg az új technológia az autó szélvédőjavítását?

A szélvédő manapság sokkal több, mint egyszerű üveg, a technológiának köszönhetően a szélvédő számos segítő funkciót kínál a járművezetőknek. Sérülés esetén azonban a javításuk jelentősen megdrágult.

Kőfelverődés javítás


A szélvédő feladata már nem csupán az, hogy távol tartsa az esőt, a havat és más időjárás elemeket az autónktól. Ma már nem, bár a szélvédőt még mindig egyszerű üvegdarabnak tekintjük. Már régen elmúltak azok az idők, amikor ezt az elemet úgy cserélték ki, mint bármely más ablaküveget. A technológia megváltoztatja a dolgokat, méghozzá gyorsan.

Milyen új technológiákat építenek be a szélvédőbe manapság?


Először is a szélvédőbe épített kamerák vagy más érzékelők, amelyek együtt figyelik az utat. "A járművek széles skáláján egyre gyakoribbak" - mondja Aaron Schulenburg, a Society of Collision Repair Specialists, az ütközésjavító technikusok szakmai csoportjának ügyvezető igazgatója. "Ami korábban nagyon egyszerű művelet volt, ma már összetett diagnosztikai és kalibrációs munkát igényel."

Ez a folyamat nem triviális a szélvédőjavítás során, hogy a sofőr ne érezze magát hamis biztonságban, amikor visszakapja az autóját. Egyes esetekben az autógyártók azt tanácsolják, hogy a szélvédőt ne használjuk újra minden egyes alkalommal, amikor eltávolítjuk. És ez más autóalkatrészekre is átterjed: a Ford nemrégiben azt ajánlotta, hogy a fejlett vezetőtámogató rendszerrel felszerelt autóinak lökhárítóburkolatát minden alkalommal cseréljék le, amikor az nem csak festésre szorul.

Az autógyártók lecsapnak a szélvédőcserére!:


A modern autók szélvédőjén egy head-up projektor és a kapcsolódó technológiák, például az automatikus ablaktörlők vagy az automatikusan tompított távolsági fényszórók számára kialakított speciális nézőtér is található. Mivel az autók egyre összetettebbé váltak, a javítóműhelyek gyakran támaszkodnak a jó minőségű cserealkatrészekre, hogy a költségeket alacsonyan tartsák, de a Ford, a Honda és az FCA lebeszél az utángyártott szélvédők használatáról. A BMW odáig megy, hogy a javítások során speciális elektromágneses kompatibilitási csavarokat kér, hogy ne zavarják az ADAS jellemzőit.

A gépjármű-felelősségbiztosítás nem fedezi az intelligens szélvédőjavítást!:


A megfelelő biztosításnak (pl: Casco) fedeznie kell az ilyen eljárásokat, de ez nem jelenti azt, hogy a biztosítótársaságnak tetszik. "E technológiák nagy részét a biztosítási ágazat ösztönözte, amely a balesetek gyakoriságának csökkentésére törekszik" - mondja Schulenburg. "Sajnos ez azért is kihívást jelenthet, mert a biztosítótársaságok le vannak maradva a javítási folyamatok megértésében és biztosításában." A tegnapi 20 ezer forintos szélvédőcsere ma már 100 ezer forintba is kerülhet.

Nem mintha nem érné meg. A Reuters nemrégiben készített, az ADAS-technológia különböző formáinak elfogadásáról szóló elemzése azt mutatja, hogy a technológia mennyire képes csökkenteni a balesetek számát, és hogy ennek eredményeképpen milyen széles körben terjed az autómárkák és -modellek között. Csak készüljön fel egy bonyolultabb javításra, amelyet már nem lehet 45 perc alatt elvégezni.